Nieuwe podcastserie van de Universiteit van Nederland

Nederlandse wetenschappers treden in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek

Op de driehonderdste sterfdag van deze ontdekker van de bacterie lanceert de Universiteit van Nederland een unieke podcastserie. Maak in zes afleveringen kennis met één van de belangrijkste wetenschappers ooit: Antoni van Leeuwenhoek én zijn opvolgers.

Een Wereld Vol Geheimen

In Een Wereld Vol Geheimen volgen we Antoni's onderzoek op de voet aan de hand van de vele brieven die hij schreef. De impact van het onderzoek van een Delftse lakenhandelaar is enorm geweest. Hij zag als eerste een bacterie en ontdekte zo een nieuwe wereld in het allerkleinste. Zijn werk vormt nog steeds de basis voor de 'Antoni's' van nu: Vijf wetenschappers van de TU Delft, die in de voetsporen treden van Antoni en op zoek naar nieuwe werelden.

'Engeland heeft Isaac Newton, Italië Leonardo Da Vinci en wij hebben Antoni van Leeuwenhoek; Een amateuronderzoeker die baanbrekend werk deed door naar zijn eigen sperma of de tandplak van een vieze buurman te kijken met een zelfgemaakte microscoop', vertelt audio-eindredacteur Josephine Hoogland. 'En het mooie is dat hij 300 jaar na zijn dood nog steeds een inspiratie is voor wetenschappers van nu om lef te hebben, voorbij de grenzen te gaan en je nieuwsgierigheid te volgen.'

In de serie hoor je onder andere hoe Cees Dekker (hoogleraar moleculaire biofysica) zelf leven wil scheppen in een lab; Te beginnen met het allerkleinste leven: eencelligen en hoe Doris van Halem (hoogleraar Drinkwaterkwaliteit & Zuivering) onderzoekt hoe je het best de (schadelijke) bacteriën die Antoni als eerste zag uit drinkwater filtert.

Een Wereld Vol Geheimen, de podcast over wetenschap buiten de gebaande paden. Vanaf zaterdag 26 augustus te horen op Spotify en in alle podcastapps! Je kan alvast en abonneren via deze link.

Een Wereld Vol Geheimen is gemaakt door Marion Moed en Evelien Veldboom. Eindredactie is in handen van Josephine Hoogland van de Universiteit van Nederland. In samenwerking met de TU Delft.

Wil je alvast een hele aflevering luisteren? Neem dan contact met ons op voor een preview.

Contactgegevens

Ontvang het laatste Universiteit van Nederland nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL